04 març 2021·

BARBACOES I CALÇOTADES SALUDABLES

El bon temps crida a fer àpats a l’aire lliure com són les barbacoes i les calçotades encara que siguin en entorn familiar o en petit format. Aquestes trobades, fan que sovint perdem la bona alimentació mantinguda al llarg de la setmana o el nostre benestar.
Són festes on es comença amb un aperitiu força calòric, es segueix d’un dinar amb abundant carn animal i processada, on els vegetals brillen per la seva absència i s’acompanya de salses i de pa. Tot es sol maridar amb begudes alcohòliques i/o refrescs i es tanca amb un postres de nou ric en sucres i greixos saturats.



Com podem fer que aquests àpats siguin més saludables?

  • Comenceu sempre pels vegetals. Serviu a la taula amanides amb varietat de colors que siguin apetitoses. Si ho preferiu també podeu optar per broquetes o graellades de verdures o bé per gots de gaspatxo.

  • Oferiu aperitius més interessants en contingut nutricional: guacamole, hummus o patés vegetals com el d’albergínia amb crudités de pastanaga, cogombre o api. Fruits secs. Olives amb pinyol. Confitats com cogombrets o cebetes. Crispetes casolanes fetes a la paella amb el gra de blat de moro O bé formatges frescos o tendres.

  • Reduïu el consum d’alcohol o de refrescs. Poseu gerres amb aigua saboritzada amb fruita, herbes aromàtiques o espècies (com canyella o gingebre o menta i llima o taronja i romaní). També podeu oferir llimonada sense sucre o aigua amb gas.

  • Limiteu el consum de carn. També es poden fer opcions de peix com les sardines, el llobarro, el sorell o el tronc de salmó sobre unes rodanxes de llimona perquè no s’enganxi. Pop, sípia i calamar. Gambes o cigales o Musclos i cloïsses.

  • Una altra opció és les proteïnes vegetals com les hamburgueses, el tofu o el tempeh marinat.

  • Marina les carns magres amb suc de pinya, taronja, llimona o llima; o amb salsa de soja, vinagre de poma o mostassa o d’altres condiments com all, ceba, xili, gingebre, bulb del fonoll, canyella, anís estrellat, julivert, coriandre, farigola, romaní, orenga, anet o alfàbrega.

  • Millor fer l’àpat sense pa o, si no és possible, reduir-lo i fer-lo integral. Però sobretot eviteu de sucar-lo a la salvitxada dels calçots o a d’altres salses.

  • Finalment reinventeu els postres: Oferiu fruita ja tallada o per passar-la a la graella o com a macedònia. Serviu-la sola o amb formatges frescos o amb iogurt amb un toc de canyella. Si sou cuinetes també podeu fer gelats de fruita casolans.



El més important d’aquests dies festius és assaborir allò que mengem amb els cinc sentits i dedicar-li el temps que es mereix. Cal gaudir del plat, de la gent i de l’entorn.

Podeu escoltar la càpsula de nutrició de les barbacoes i calçotades saludables al següent enllaç 




Comparteix a les xarxes!
autor@
Oidà
Oidà❗ L' eCommmerce 🛒 via WhatsApp que connecta clients, productors i botigues locals de Catalunya.

Articles sobre el mateix tema
Altres temàtiques
Destacats