18 gener 2021·

ALIMENTS DE TEMPORADA, ALIMENTS DE GENER

Cada estació ens aporta aliments diferents segons les nostres necessitats i per tal de mantenir la salut a cada època de l’any. A l’estiu trobem fruita i verdura amb força contingut d’aigua per refrescar-nos i hidratar-nos. Ara a l’hivern en canvi, necessitem aliments que escalfin i reforcin el nostre organisme i sistema immunològic.

Per tant, hem d’escollir aliments de proximitat per reduir l’impacte mediambiental i de temporada perquè seran més frescos (és a dir, menys temps en cambres), conservaran millor el seu gust i textura original que si els consumim en altres moments de l’any, no seran tant cars i, a més a més, ens proporcionaran els nutrients que el nostre organisme necessita.

Quins són els que podem trobar ara l’hivern?

És l’estació més freda de l’any i necessitem donar energia al nostre cos, per això és el moment on abunden els tubercles de sabor dolç i rics en midó com la patata o el moniato, i les arrels com el rave, la pastanaga, el nap, la xirivia o la remolatxa ideals pels caldos, cremes, purés, ratllats en amanida o en forma de xips al forn.
Són iguals d’importants les verdures de fulla verda com els espinacs, bledes, enciam fulla de roure, endívies, api, porro o el fonoll que ens ajudaran a elaborar brous depuratius i diürètics o fer amanides tèbies. També les carxofes i les crucíferes com tota la família de les cols, el brócoli o la coliflor que ens aportaran vitamines del grup B, la A i la C, minerals com el calci o el potassi, la fibra i d’altres components protectors. I nous oblideu d’omplir els plats de colors groc-taronja per assegurar els carotenoides presents en les pastanagues, carbasses o moniatos.

I si parlem de fruites quines ens ofereix la terra? Doncs és el millor moment dels cítrics que són fonts interessants de vitamina C per tonificar el sistema immune. En són exemple la taronja, la mandarina, la llimona, l’aranja o el kiwi... Però també trobareu pomes que us ajudaran a mantenir a ratlla el colesterol i a nodrir la vostra microbiota. Si no us venen de gust crues també podeu optar per fer compotes casolanes o al forn amb un polsim de canyella.



No us oblideu que a cada àpat principal les verdures i les hortalisses hi han de ser presents i com a mínim ocupar la meitat del volum del plat que menjarem. En quant a les fruites, les podeu consumir en qualsevol moment: per esmorzar, per picar a mig matí o a mitja tarda o per després de dinar o sopar, evitant així fer altres postres més calòrics i poc nutritius.

Podeu escoltar la càpsula de nutrició d’aliments de temporada, aliments de gener al següent enllaç 




Comparteix a les xarxes!
autor@
Laura Crosas Gonzalez
Dietista i Nutricionista

Sóc la Laura Crosas Gonzalez, Diplomada en Nutrició Humana i Dietètica per la Universitat de Barcelona amb extensió Universitària de Nutrició Esportiva. Titulada en Naturopatia per la IFP Sanitaria Roger de Llúria i especialitzada en patologies digestives, sobrepès i obesitat. Des de fa més de 10 anys treballo a l’Herboristeria i Dietètica Salus de la Garriga on actualment també passo consulta.
Amb el contingut del bloc, pretenc promoure una alimentació i hàbits saludables que millorin la qualitat de vida de les persones i compartir la meva passió i coneixement sobre la nutrició, la cuina i aquells aliments dels que ens proveeix la terra.

Articles sobre el mateix tema
Altres temàtiques
Destacats