08 març 2021·

COM PREVENIR L'ASTÈNIA PRIMAVERAL

Aquest any, sembla que la primavera se’ns ha tirat al damunt sense gairebé donar-nos compte. El canvi d’estació és imminent i podem veure com el paisatge es comença a omplir de colors, els arbres floreixen i els dies són més assolellats i més llargs. És un bon moment per preparar el nostre organisme per la primavera i no patir les conseqüències o els símptomes de l’astènia primaveral ni l’al·lèrgia.



Però què és l’astènia primaveral? És un trastorn que es caracteritza per una sensació de fatiga i debilitat generalitzada tant mental com física deguda al canvi d’estació, que normalment podem notar a la tardor o a la primavera.

Per prevenir-la cal dur un ritme de vida ordenat, respectar les hores de son, fer exercici moderat i seguir una dieta saludable i equilibrada.
  • Cal evitar els aliments ultraprocessats i oblidar-nos de tots els aperitius carregats de sal com les patates xips, les olives farcides, els fregits, els formatges curats o els embotits. Podeu fer aperitius més saludables amb palets de verdura crua, alvocat macerat, hummus, xips de verdures al forn, olives amb pinyol tipus Aragó o arbequina o bé mol·luscs i peix blau en conserva ric en ferro i omega 3 com les escopinyes, els musclos o els seitons en vinagre.

  • Elimineu els precuinats com pizzes, croquetes o salses comercials. Si us venen de gust aprofiteu i feu-les casolanes o compreu les bases de pizza integral i farciu-les d’ingredients vegetals: carbassó, espinacs, albergínia, xampinyons, ceba, tomàquet, fulles d’alfàbrega o ruca i fonts de proteïna com formatge tendre, ou, salmó, verat...

  • Reduïu de la dieta els refinats, el sucre i la brioixeria o aprofiteu per fer rebosteria casolana amb farines integrals i usar dolços naturals intrínsecs als aliments com fruita o dàtils. Si voleu usar endolcidors, podeu reduir el gramatge que posa a les receptes i variar entre mel crua, sucre de rapadura, sucre de coco o xilitol.

  • Potencieu els cereals integrals rics en vitamines del grup B, les llegums, les llavors i els fruits secs.

  • No oblideu la base de l’alimentació, les verdures i les hortalisses de temporada i sobretot les de sabor amarg o fulla verda. Que hi siguin presents tant a dinar com sopar i combinant crues i cuites. Consumiu-les en amanida, crema, caldo, vapor, saltejades o al forn... Rúcula, endívia, ravenet, carxofa, espàrrec, col, bròcoli, coliflor, espinacs, bledes, porro, api... Creeu amanides on abundin colors variats i els màxims possibles per assegurar gairebé totes les vitamines i minerals i enriquiu-les amb germinats, col fermentada (xucrut), fruits secs i llavors variades.

  • Cal consumir aliments rics en vitamina C, com les fruites cítriques, kiwi, taronja, mandarina, aranja, maduixes o hortalisses com el pebrot. I les riques en betacarotens com la carbassa o la pastanaga.

  • Per últim, introduïu aliments fermentats com: verdures confitades en vinagre, iogurts, formatges tendres, quefir, xucrut, miso o begudes com el kombutxa.

A més de dur una bona alimentació, assegurar el descans i mantenir-se actiu, també podeu fer infusions que portin plantes colerètiques i colagogues que facilitin la formació i sortida de bilis i ajudin als òrgans en els seus processos de depuració, com el boldo, el card marià, el dent de lleó, la cua de cavall i la carxofera.




Comparteix a les xarxes!
autor@
Laura Crosas Gonzalez
Dietista i Nutricionista

Sóc la Laura Crosas Gonzalez, Diplomada en Nutrició Humana i Dietètica per la Universitat de Barcelona amb extensió Universitària de Nutrició Esportiva. Titulada en Naturopatia per la IFP Sanitaria Roger de Llúria i especialitzada en patologies digestives, sobrepès i obesitat. Des de fa més de 10 anys treballo a l’Herboristeria i Dietètica Salus de la Garriga on actualment també passo consulta.
Amb el contingut del bloc, pretenc promoure una alimentació i hàbits saludables que millorin la qualitat de vida de les persones i compartir la meva passió i coneixement sobre la nutrició, la cuina i aquells aliments dels que ens proveeix la terra.

Articles sobre el mateix tema
Altres temàtiques
Destacats