31 maig 2021·

El carbassó

El carbassó, Cucurbita pepo, pertany a la família de les cucurbitàcies i es cull el fruit immadur quan encara no s’han desenvolupat les llavors. És una hortalissa que tot i trobar-la al mercat gairebé tot l’any, quan són més gustosos és d’abril a novembre.

És un aliment molt interessant a nivell nutricional perquè gairebé el 95% del seu pes és aigua i al contenir fibra és hidratant, saciant i aporta molt poques calories.
Cal destacar el seu contingut en vitamina C, àcid fòlic, potassi, vitamina A i luteïna, que fan que sigui força diürètic i asseguri un correcte funcionament de la vista i del sistema immune.

Es poden trobar diferents varietats en funció del color de la pell, verd, groc i blanc.

Al ser de fàcil digestió i tenir una textura i sabor suau, fan que sigui molt versàtil a la cuina i el trobem tant en coccions salades com en rebosteria.

Per mantenir les vitamines i minerals és recomanable consumir-lo cru o poc cuinat perquè sinó també perd el color i amarganteja.



Es poden fer receptes tradicionals, com la truita de carbassó i ceba o la crema de carbassó, al forn amb altres verdures de temporada, o afegir-lo a plats de pasta, cereal, llegum, peix o carn. També podeu fer versions més originals com carpaccio, espaguetis amb el pelador de patata o l’espiralitzador i saltejar-lo 2min. a la paella o laminar-lo prim i usar-lo com a substitut de plaques de lasanya o canelons o fer-ne raviolis. Podeu aprofitar per coure’ls sencers al forn, tallar-los per la meitat i farcir-los d’allò que més us agradi, per exemple, saltejat de ceba i bolets, llegum o carn.



Una altra opció és fer gofres, magdalenes o pastissos dolços i salats. Sempre podeu optar per la versió senzilla de passar-lo a talls per la paella amb una mica de sal o fer-ne broquetes vegetals amb tomàquets cirerols i ceba o bé, consumir les flors arrebossades, al forn o fregides.

Com bé sabeu, cal consumir verdura tant a dinar com a sopar cada dia, aprofiteu-vos per aconseguir-ho d’aquesta hortalissa de temporada que us donarà tant de joc a la cuina i als vostres plats.



Podeu escoltar la càpsula de nutrició del carbassó al següent enllaç




Comparteix a les xarxes!
autor@
Laura Crosas Gonzalez
Dietista i Nutricionista

Sóc la Laura Crosas Gonzalez, Diplomada en Nutrició Humana i Dietètica per la Universitat de Barcelona amb extensió Universitària de Nutrició Esportiva. Titulada en Naturopatia per la IFP Sanitaria Roger de Llúria i especialitzada en patologies digestives, sobrepès i obesitat. Des de fa més de 10 anys treballo a l’Herboristeria i Dietètica Salus de la Garriga on actualment també passo consulta.
Amb el contingut del bloc, pretenc promoure una alimentació i hàbits saludables que millorin la qualitat de vida de les persones i compartir la meva passió i coneixement sobre la nutrició, la cuina i aquells aliments dels que ens proveeix la terra.

Articles sobre el mateix tema
Altres temàtiques
Destacats