11 maig 2021·

El consum de fruita

Els dies ja són més calorosos i arriben les fruites més fresques, de colors vermells i ataronjats i sabor dolç. Ja podeu trobar al mercat nespres, maduixes, gerds, nabius, els primers albercocs i cireres, o alguns préssecs i nectarines.

Però perquè és important consumir fruita i verdura?


  • Perquè aporten fibra, vitamines, minerals i antioxidants a la nostra dieta.
  • Són indispensables pel correcte creixement i desenvolupament.
  • Prevenen patologies neurodegeneratives o cardiovasculars i trastorns digestius.
  • Hidraten pel seu contingut amb aigua i alhora eviten la retenció de líquids.
  • Ajuden a combatre el restrenyiment.
  • Són saciants pel seu contingut en aigua i fibra.
  • Protegeixen en front el sobrepes i la obesitat.
  • Aporten poques calories.
  • Desplacen i limiten el consum d’altres aliments processats i menys recomanables com galetes, brioixeria, patates xips, pa blanc, embotit...

Per a tots aquests beneficis, la OMS recomana com a mínim arribar als 600gr diaris entre fruita i verdura. Que serien unes 5 racions al dia, on 1 de les racions de verdura sigui crua i 1 de fruita sigui rica en vitamina C (com taronja, kiwi, llimona o maduixes...).

Si us costa introduir-la en la vostra alimentació diària, us proposo algunes idees per aconseguir augmentar-ne el seu consum:


  • Posar un fruiter a la vista perquè sigui fàcil pensar-hi o ja preparada i tallada en un bol a la nevera.
  • Escollir una fruita transportable per a les sortides o excursions com plàtan, poma, taronja, cireres o peres... O bé deshidratada sense sucre afegit.
  • Escollir segons calendari de temporada per provar diferents varietats.
  • Oferir-la com a esmorzar, postres, entre hores, a les amanides o altres plats salats.
  • Consumir-la en altres formats com broquetes de fruita, xips o deshidratada.

  • Fer batuts per la tarda de fruita amb beguda vegetal o llet.
  • Barrejar amb iogurt, quefir, formatge fresc o iogurt vegetal.
  • Crear gelats casolans tallant la fruita a daus, congelant i descongelar 5min. abans de triturar. Si teniu motlle de gelats també podeu fer suc de fruita, omplir els motlles i congelar.

  • Banyar-la amb xocolata negra desfeta.
  • Presentar-la amb porridge o tortitas de civada casolanes.
  • Fer-ne gaspatxos (com el de cirera i tomàquet o maduixes i remolatxa) o posar-la en amanides o salses.
  • Afegir-la a torrades o entrepans.
  • Passar-la per la planxa o a la brasa.
  • Fer-ne compota o melmelada casolana amb xia i sense sucre.

No tingueu por de menjar massa fruita, la majoria de la població no arriba al mínim recomanat i al final si consumiu fruita esteu substituint el consum d’altres aliments menys interessants. Per tant, mengeu fruita, mínim 3 al dia i com més millor, de qualsevol tipus i a qualsevol hora.




Comparteix a les xarxes!
autor@
Laura Crosas Gonzalez
Dietista i Nutricionista

Sóc la Laura Crosas Gonzalez, Diplomada en Nutrició Humana i Dietètica per la Universitat de Barcelona amb extensió Universitària de Nutrició Esportiva. Titulada en Naturopatia per la IFP Sanitaria Roger de Llúria i especialitzada en patologies digestives, sobrepès i obesitat. Des de fa més de 10 anys treballo a l’Herboristeria i Dietètica Salus de la Garriga on actualment també passo consulta.
Amb el contingut del bloc, pretenc promoure una alimentació i hàbits saludables que millorin la qualitat de vida de les persones i compartir la meva passió i coneixement sobre la nutrició, la cuina i aquells aliments dels que ens proveeix la terra.

Articles sobre el mateix tema
Altres temàtiques
Destacats