03 febrer 2021·

Els calçots i la calçotada

Tot i ser un any on no ens podrem reunir molta gent per fer festivitats com la calçotada, es poden seguir celebrant a casa amb grups reduïts i gaudir de la tradició de menjar calçots.

Popularment es diu que l’origen del calçot es troba al municipi de Valls a la província de Tarragona. Sembla ser que un agricultor de Valls a finals del segle XIX, va cremar unes cebes velles i abans de llançar-les, les va pelar i se les va menjar. Va descobrir un producte d’un sabor dolç i tendre molt bo i en van néixer els calçots.



El seu cultiu dura aproximadament un any. Es planten les llavors de ceba blanca a finals d’hivern i, pels volts de Juliol, s’arrenquen i es deixen un mes o mes i mig al camp. A partir d’agost-setembre es replanten i a mida que van creixent els brots es van calçant (d’aquí el seu nom). És un procés que es repeteix unes 2-3 vegades i consisteix en afegir terra a la base perquè la ceba s’estiri per a buscar la llum.

El calçot, és una hortalissa que en total passa gairebé un any a la terra i sol tenir una alçada d’entre 15-25 cm. La seva temporada comença al novembre i s’allarga fins a mitjans d’abril, tot i així, la gent en considera l’inici a partir de la festa de la calçotada de Valls que es celebra cada any l’últim cap de setmana de gener.

Les calçotades es solen celebrar amb amics o familiars i a més de ser una trobada social que ens proporciona benestar, també obtenim els beneficis del producte que mengem. Els calçots són poc calòrics, rics en aigua, fibra, vitamina C, àcid fòlic, potassi i fòsfor. Amb efecte depuratiu i diürètic. Cal anar amb compte de no abusar-ne i consumir-ne un màxim de 10-15 calçots sobretot si es suquen amb salsa perquè podrien provocar malestar digestiu.



Es solen rostir a la graella uns 10min. a foc viu i es deixen reposar 30min. embolicats en paper de diari. Es mengen pelant-los amb les mans i sucant-los a una salsa similar al romesco que es diu salvitxada. A casa sempre la preparem amb nyores, cap d’all escalivat, tomàquets escalivats, ametlles torrades, 250ml d’oli d’oliva verge, torrades de pa amarades amb vinagre de poma, menta, julivert, pebre i pebre vermell dolç, caiena i sal.



També els podeu coure 15min. al forn a 200graus o, al ser similars a la ceba i al porro, els podeu saltejar amb altres verdures o afegir en un arròs o una truita.

Podeu escoltar la càpsula de nutrició dels calçots i la calçotada al següent enllaç




Comparteix a les xarxes!
autor@
Laura Crosas Gonzalez
Dietista i Nutricionista

Sóc la Laura Crosas Gonzalez, Diplomada en Nutrició Humana i Dietètica per la Universitat de Barcelona amb extensió Universitària de Nutrició Esportiva. Titulada en Naturopatia per la IFP Sanitaria Roger de Llúria i especialitzada en patologies digestives, sobrepès i obesitat. Des de fa més de 10 anys treballo a l’Herboristeria i Dietètica Salus de la Garriga on actualment també passo consulta.
Amb el contingut del bloc, pretenc promoure una alimentació i hàbits saludables que millorin la qualitat de vida de les persones i compartir la meva passió i coneixement sobre la nutrició, la cuina i aquells aliments dels que ens proveeix la terra.

Articles sobre el mateix tema
Altres temàtiques
Destacats