La teva veu
Jordi Bosch - Mama Fermenta
Laura Crosas Gonzalez
Oidà!
L'Encaix Espai de joc
Receptes Express
Nadine Campos
Rete Demos
Formatgeria Mas d'Eroles
Carme Pla Sancho
Eco Agricultura MARJALA
Laura Solans
Associació Manou
Ton Rimbau
Horta de la Tuka
peix a casa
Mas Jalech
Reeducant les violències
Casa Bella natura
EcoBoulevard
Comarques al plat - Jo cuino en català
La Circular
El Rinclowncito
Xevi Gonzalez
CataNostrum
NO ÉS MÀGIA ÉS CUINA
Daniele Dibitonto
Peixateries La Garriga
Yolanda - La Perla Selecta
Molí de les Tinalles
Elisenda Soler
Món Ferment
05 març 2021 · 1253
autor@
Juanma Martín Pila




I si comencem a millorar-ho tot?

Fa dies reflexionava sobre el "clic". Aquella acció que ens permetia disposar amb molt poc temps de gairebé el que nosaltres vulguem. Recordeu: amb un clic llegíem notícies, compràvem roba, escoltàvem música i un llarg etc. I aquesta acció que ens reportava un benefici, ja que satisfeia les nostres necessitats, no sempre suposava un benefici pels altres.

Avui m'agradaria poder fer un canvi de perspectiva, passem des de la visió individual a la col·lectiva. I reflexionar sobre el que podríem fer nosaltres amb aquesta acció de "clic". Tot responent a les nostres necessitats i alhora que sigui respectuosa amb la gent del nostre entorn.

Si ens parem a mirar què hi ha darrere quan fem un "clic" en una gran plataforma internacional d'E-Comerce podrem veure que: el petit productor és gairebé residual perquè no pot competir amb grans empreses, que el sistema d'emmagatzematge i distribució acaba en mans de grans plataformes logístiques i un llarg etc. que sempre acaba beneficiant a grans corporacions. I sense adonar-nos estem acabant amb el petit teixit comercial i ofegant als petits productors. Estem contribuint de forma global a una distribució desigual de la riquesa. Les conseqüències d'aquest desequilibri són de sobres conegudes. Cada dia tenim notícies de grans fortunes que cada cop són més grans, al mateix temps que el volum d'informacions sobre precarització laboral, increment dels llindars de la pobresa, major desigualtat social... malauradament són més presents en el nostre quotidià.


Il·lustrador: Andrey Gordeev


Davant d'aquesta situació tan complexa, sovint pensem que nosaltres sols no podem fer res. Quan parlem d'aquest fet sovint ens ho mirem des d'una falsa seguretat. I segurament sentirem que podríem estar millor, però ens conformem amb la situació que tenim en el millor dels casos. I en el pitjor ens resignem. Però ens hem de fer conscients que realment som una part important del problema alhora que també som la solució. Només cal que fem un petit pas per poder iniciar un canvi.

Comencem amb la reflexió. Què té a veure el model de societat dels dos terços (1 terç ric i els dos restants en situació de pobresa) amb el fet de fer un "clic"? Doncs molt senzill , l'intercanvi comercial és el motor del model capitalista i nosaltres com a consumidors i consumidores som la màquina que fa moure tot l'engranatge. I si volem esdevenir persones respectuoses amb els que ens envolten i amb nosaltres mateixos només ens haurem de formular aquestes tres preguntes sempre que anem a fer un clic:

PREGUNTA 1: A qui enriqueix i a qui empobreix?

Quan faig un "clic" per comprar, o quan vaig a comprar-lo directament al comerç, fem-nos la pregunta de qui s'enriqueix i qui s'empobreix amb la nostra acció. Interroguem-nos sobre quina és la cadena que segueix aquell producte d'ençà que es produeix fins que arriba a les nostres mans. I quin dels diferents agents intervinents són els que obtenen majors beneficis. Habitualment en les grans cadenes de producció i distribució els que majors beneficis obtenen són els intermediaris. I els que menys, acostumen a ser els productors de matèria primera. Per tant a més distància major complexitat de la cadena i com a conseqüència major desequilibri entre benefici i esforç.

PREGUNTA 2: Quina és la meva preferència? Quantitat, rapidesa o qualitat?

Habitualment triem aquells comerços o plataformes que major catàleg ens ofereixen. Un altre element que tenim en compte és la velocitat d'entrega. Evidentment volem triar el millor que arribi ara i al millor preu. Ajuntar aquestes premisses es força complicat i normalment acabem comprant productes que no poden complir les tres, ja que el que és econòmic no sempre és de qualitat i si a sobre ha d'arribar demà, els costos de qualitat i de logística trobem que no són compatibles. Per això sovint ens trobem que el producte seleccionat no sempre compleix la qualitat desitjada. Però com que ha estat econòmic no ens ha preocupat en excés. És curiós com estem baixant els estàndards de qualitat i el nostre nivell d'exigència.

PREGUNTA 3: Llavors que puc fer?

La resposta és senzilla en argument però difícil de fer real. Evidentment triaré el producte que desitjo o necessito en funció de les meves capacitats econòmiques, però vetllaré per actuar responsablement. La responsabilitat individual que exerceixo cap a la meva persona a l'hora de triar un producte que cobreixi les meves necessitats, la completaré amb una mirada de responsabilitat col·lectiva. De forma que la meva selecció sigui respectuosa amb la retribució justa amb els productors i productores, així com amb les cadenes de transport. I que la cadena sigui respectuosa amb el medi ambient. D'aquesta forma activem la nostra responsabilitat individual i col·lectiva tot contribuint a un model més just i equitatiu. Així i tot sembla que encara no és suficient. Però potser trobem la resposta en la propera entrada del blog, on podrem ajuntar finalment el concepte de qualitat, proximitat, immediatesa, responsabilitat i facilitat tecnològica tot contribuint a una repartició més justa i equitativa.




Si compres alguna cosa a www.oida.cat mitjançant enllaços a les nostres històries i receptes, és possible que guanyin una comissió l'autor@ del post i les impulsor@s. Això ajuda a donar suport a els nostres veïns i veïnes. Aprèn més, tu també pots incentivar el comerç local recomanant productes de la terra, i treure’t un pico mentre ho fas! www.oida.cat/impulsa. Si no, ens pots enviar una propina 😘 www.oida.cat/propulsa





Comparteix a les xarxes!
Oidà, guanya punts!! Uneix-te a la llista dels dimecres! Cada dimecres un nou missatge al WhatsApp amb notícies de productors, establiments i productes que tens més a prop teu! Si formes part de la llista participaràs en un sorteig mensual d'un val de 10 a 100 euros !!!
autor@
Juanma Martín Pila

Format com educador social i en actiu des de 1998. Actualment realitzant funcions directives a una entitat del tercer sector amb presència a municipis de l'Àrea Metropolitana de Barcelona.
Durant la meva carrera professional he acumulat experiència professional amb col·lectius d'adolescents i joves migrants nouvinguts en situació d'exclusió social, tant en medi residencial (protecció de menors i justícia) com en medi obert.
Amb més de 10 anys d'experiència en el disseny de projectes i serveis adreçats a millorar i assolir els nivells d'autonomia i emancipació d'adolescents i joves. I amb una àmplia experiència en el treball comunitari a barris d'alta complexitat dissenyant i implementant estratègies per desenvolupar processos d'apoderament de la comunitat. I especialitzat en processos d'acollida de població nouvinguda i en el desenvolupament d'accions i serveis que promocionin la participació en la dinàmica comunitària.

Articles sobre el mateix tema
Altres temàtiques
Destacats
Safrà 0,15gr
Safrà 0,15gr

El Rebost del Pou Calent: Oferim productes a granel de proximitat o ecològics. Al Rebost hi pots trobar pasta, llegums secs i cuits, formatges, fruits secs, espècies, conserves, vins, galetes, g...