15 març 2021·

LA CARXOFA

La carxofa (Cynara Scolymus) és una hortalissa originària del Nord d’Àfrica o de la costa mediterrània i se’n troben de moltes classes, la violeta, la blanca o la més destacada a Catalunya, la carxofa del Prat. És molt versàtil a la cuina i té un sabor característic entre dolç i amarg però a més a més, és molt beneficiosa pel nostre organisme.

Gairebé un 90% del seu pes és aigua i per tant aporta poques calories. Conté fibra soluble interessant per millorar les digestions i el trànsit intestinal. També és rica en minerals com el potassi, el fòsfor o el magnesi i vitamina A i algunes del grup B. Millora la funció hepàtica i biliar i ajuda a controlar el colesterol.

Quan compreu carxofes és important que siguin tancades i amb les fulles juntes per assegurar-vos que són tendres i que les conserveu a la nevera fins al seu consum ja que s’oxiden força ràpid.
Tot i que la part comestible de la carxofa és només del 40%, és molt versàtil a la cuina i la podeu consumir bullida, al forn o a la brasa, en truita, arrossos, cremes o guisats o fins i tot laminar els cors en cru i servir-los amanits amb oli i sal. També podeu aprofitar els tronc cuinant-los al forn pelats que queden ben bons.



Una manera senzilla de coure-les, és rentar-les bé, treure les fulles més dures i seques de l’exterior i el tronc. Escapçar la part de dalt i posar-les en un cassó amb aigua mineral, sal, pebre i llorer fins que quedin cobertes per la meitat però s’aguantin dretes. Es bullen 20min. Però cada 5min. es tiren unes 4-5 cullerades soperes per sobre de les carxofes de la mateixa aigua de cocció. Les podeu servir amb un raig d’oli d’oliva verge, sal i sèsam torrat.
Una bona idea si enceneu el forn al cap de setmana és afegir una plata de carxofes i enfornar-les 40min a 180graus ben netes amb oli i herbes al gust. Així tindreu una ració de verdura a punt per consumir durant la setmana.

Gaudiu-la ara que n’és temporada, afegiu-la als vostres menús per augmentar el consum de verdura i aprofiteu-ne totes les seves propietats.


Quinoa amb carxofes


Podeu escoltar la càpsula de nutrició de la carxofa al següent enllaç




Comparteix a les xarxes!
autor@
Laura Crosas Gonzalez
Dietista i Nutricionista

Sóc la Laura Crosas Gonzalez, Diplomada en Nutrició Humana i Dietètica per la Universitat de Barcelona amb extensió Universitària de Nutrició Esportiva. Titulada en Naturopatia per la IFP Sanitaria Roger de Llúria i especialitzada en patologies digestives, sobrepès i obesitat. Des de fa més de 10 anys treballo a l’Herboristeria i Dietètica Salus de la Garriga on actualment també passo consulta.
Amb el contingut del bloc, pretenc promoure una alimentació i hàbits saludables que millorin la qualitat de vida de les persones i compartir la meva passió i coneixement sobre la nutrició, la cuina i aquells aliments dels que ens proveeix la terra.

Articles sobre el mateix tema
Altres temàtiques
Destacats