02 juny 2021·

Reportatge a Els Experts d'ICAT FM

Intervenim en el reportatge explicant el projecte d'Oidà
El passat dia 1 de juny, al programa Els Experts d'ICAT FM , vam poder escoltar un petit reportatge sobre com la pandèmia ha ocasionat un increment en les compres online i la creació d'iniciatives que reivindiquen un consum més conscient i de proximitat.
Vam poder participar juntament amb altres iniciatives fent cinc cèntims del perquè d'Oidà i com va sorgir el projecte.

Us conviem a escoltar el reportatge a través d'aquest enllaç (el reportatge comença a partir del minut 46:55)
  
Tot seguit volem compartim les altres preguntes que ens van fer (audio i text) que no van sortir al reportatge:

Què és Oidà? a qui s'adreça?

Oidà.cat és moltes coses, però principalment és una plataforma de comerç electrònic que incentiva la venda online de proximitat. La web està destinada a petits i mitjans negocis del sector alimentari de Catalunya, per tal que puguin tenir accés a la tecnologia de què disposen les grans empreses, i per tant en aquest sentit estiguin en igualtat de condicions i puguin ser més competitives amb les grans superfícies.
A la web hi són benvinguts pagesos, elaboradors, botiguers… tothom que tingui aliments que vulgui vendre online. A Oidà hi poden carregar els seus productes gratuïtament, i rebre assessorament sobre eines digitals. A banda d’això també tractem amb associacions de comerciants de diferents municipis per tal d’afavorir el comerç de proximitat, incentivant la implicació de les administracions municipals.


bego glacom · Què és Oidà.cat

Qui l'impulsa i per què? Com apareix la idea?

La idea d’Oidà va sorgir durant el confinament, que sembla que encara que fos feixuc i estrany, també va inspirar molts projectes diferents. El que va passar durant aquests mesos que estàvem tancats és que tothom es va posar a comprar on-line, a grans plataformes, que segurament ens van ajudar a cobrir moltes necessitats però diguéssim que no són gaire beneficioses pel petit comerç i el comerç de casa.

En aquest context neix Oidà, amb la voluntat d’incloure els petits productors i botiguers en el procés de digitalització inevitable en el qual estem sotmesos, intentant preservar el màxim possible la relació de “distància curta” que els caracteritza (perquè a Oidà, venedor i comprador continuen tenint contacte directe).

El que volem és sostenir el comerç de proximitat, ajudant-lo a no quedar-se enrere digitalment, perquè puguin continuar treballant com ho han fet sempre i amb l’oportunitat de competir amb la gran superfície.

bego glacom · Com sorgeix la idea d'Oidà

Com funciona?

Oidà proporciona a cada productor i botiga una pàgina web dedicada i gratuïta en la qual pot exposar tots els productes. De forma que l'usuari pot realitzar una cerca i aquesta sempre els portarà a productes de proximitat. Un cop seleccionats la plataforma envia la llista de la compra directament als establiments. En tot això no hi ha transaccions, per això oidà no és intermediari, sinó un facilitador. La plataforma actua de node entre productors, comerciants i clients.

Oidà també ofereix una consultoria que té per finalitat la de desenvolupar les competències tecnològiques dels petits productors i comerços i així puguin explotar al màxim possible les oportunitats del procés de digitalització. Aquest espai de consultoria també realitza assessoraments als gremis per la creació d'estratègies que afavoreixin la implicació de les administracions locals que afavoreixin al comerç i la producció local.

bego glacom · Com funciona Oidà?

Què la fa diferent?

Oidà no renega del model capitalista, però sí que aposta per un model de repartició i de distribució de la riquesa més just i equitatiu. Un vehicle per poder aconseguir aquesta fita és la democratització de les eines tecnològiques. Si el petit comerç o productor té les mateixes eines tecnològiques, adaptades al seu volum i a les seves necessitats, l'ha de permetre competir en el mercat amb el màxim d'igualtat d'oportunitats amb la gran superfície. Oidà vol fomentar un model que sigui respectuós amb la proximitat. La proximitat com a mitjà per enfortir la comunitat. El comerç de proximitat, el tracte personal, conèixer i reconèixer, les persones que participen de la cadena de producció... són ingredients que han de contribuir a l'enfortiment del teixit social, desenvolupar una consciència de col·lectiu i desenvolupar l'autoestima d'aquest per apoderar la comunitat i que sigui proactiva i propositiva, en contra del model reactiu i individualista actual.

Oidà vol contribuir a la pressa de consciència d'aquests elements i vol mostrar-se com a alternativa a models despersonalitzats i individualistes que contribueixen a la concentració de la riquesa, sense cap retorn directa a la comunitat. I per últim, un tret identitari d'Oidà és que no vol el protagonisme, ans el contrari, el cedeix tot al comerç o al petit productor, actuem de node, facilitem processos de millora i generem processos de reflexió que han de contribuir com a model de desenvolupament al petit comerç i al petit productor.

bego glacom · Què la fa diferent?





Comparteix a les xarxes!
autor@
Oidà
Oidà❗ L' eCommmerce 🛒 via WhatsApp que connecta clients, productors i botigues locals de Catalunya.

Articles sobre el mateix tema
Altres temàtiques
Destacats